Android uygulaması geliştirebilmek için Android SDK ve Android Plugin’i eklenmiş bir Eclipse kurulumu ile işe başlıyoruz.
Öncelikle http://developer.android.com/sdk/index.html adresinden Android SDK installer’ını indirip kurmaya başlıyoruz.
SDK installer’dan kurulum yeri belirledikten sonra en az yukarıdaki seçenekleri işaretleyerek “Install .. packages” seçeneği ile Android SDK kurulumunu tamamlıyoruz. İsterseniz daha sonra kurulum dizininden “SDK Manager” programı ile Android SDK’sını güncelleyebilir yada yeni Android versiyonlarını ekleyebilirsiniz.
Daha sonra işe temiz bir Eclipse (http://developer.android.com/sdk/index.html) kurulumu devam ediyoruz.
Eclipse kurulumunu tamamladıktan sonra Help –> Install New Software menüsünden Android plugin’inin (https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/ ) adresini ekleyip, tüm bileşenleri kuruyoruz.
Plugin kurulumu tamamlandıktan sonra Android SDK’sının kurulum path’ini göstermek üzere Window –> Preferences menüsünden Android sekmesini açıp “SDK Location” alanına Android SDK dizinimizin bulunduğu yeri ekliyoruz.
Böylece Android uygulaması geliştirmek için gerekli ortama kavuşmuş olduk.
Şimdi ilk uygulamamızı yapalım. Öncelikle File –> New –> Android Project menüsünden Android projesi wizard’ını açıyoruz.
Projemizi “HelloAndroid” olarak isimlendirdikten sonra SDK versiyonunu seçiyoruz. Güncel versiyon 4.0.3 ile devam edelim.
Sonraki ekranda paket ismini ve uygulamamızın destekleyeceği minimum Android versiyonunu seçerek proje wizard’ını tamamlıyoruz. (CreateActivity checkbox’ını seçmek bizim için temel bir Android activity’si oluşturacak, bunu Java projelerindeki main sınıfı gibi düşünebiliriz)
Proje yapısı:
project.properties : Android Tools tarafından otomatik olarak yaratılır ve projenin hangi Android versiyonu ile build edileceği bilgisini içerir.
proguard*.txt : Yayınlanma öncesi kodların obfustucation’ını sağlayan ve decompile edilmesini bir nebze olsun zorlaştıran proguard aracının konfigürasyonunu içerir.
AndroidManifest.xml : Uygulamanın hangi componentlere ( service, activity, contentprovider vs) sahip olduğu, çalışmak için hangi izinlere ihtiyaç duyduğu ( internet izni, sd card erişim izni vs) ve uygulama ilgili genel bilgileri (versiyon, paket yapısı, minimum android versiyonu vs) içerir.
res : res klasörü imaj ve layoutlar gibi uygulama ile birlikte derlenecek dosyaları içerir.
bin: Uygulamanın derlenmiş halini içerir.
assets: Uygulama dahil edilecek, derleme gerektirmeyen statik dosyaları içerir.
src: Uygulama kaynak kodunu içerir.
gen: Source kodlardan res klasörü altındaki kaynaklara erişimi sağlayan R dosyasını içerir.
Proje’yi Android projesi olarak çalıştırdığımızda emülatör ya da telefonumuzda aşağıdakine benzer bir görüntü olmalı.
Android activity yaşam döngüsü
Bir Android activity’si yaşadığı süre boyunca farklı durumlarda bulunabilir bunlar;
Starting: Uygulamanın çalışmak için tetiklendiği, hafızada hiç bulunmadığı haldir. Bu aşamada uygulamanın çalışması yani running durumuna geçmesi ve gerekli initialization’ı yapabilmek için gerekli methodlar çağrılır.
Running (Active): Activity’inin başladığı ve kullanıcı ile etkileşimde olduğu durumdur.
Paused: Activity’inin görünür olduğu ama kullanıcı etkileşiminin olmadığı durumdur. Örneğin bir dialog yada bildirim sebebiyle uygulama arkaplan’a geçmiş olabilir.
Stopped: Activity’inin artık görünür olmadığı durumdur. Bu durumda activity memory’de tutulmaya devam edilir ve kullanıcı geri döndüğünde hızlı bir şekilde yeniden active duruma geçebilir.
Destroyed: Activity’inin memory’den de kaldırılarak tamamen bitirildiği durumdur. Bu durum kullanıcı tarafından tetiklenebileceği gibi, kaynak yetersizliği sebebiyle Android uygulama yöneticisi tarafından da tetiklenebilir. Bu durumda kullanıcı uygulamaya geri dönmek istediğinde uygulamanın ilk kez açılmasındaki yol takip edilir.
Önceki tutorial: http://emrahkocaman.blogspot.com/2012/04/andtutorial-1-android-nedir-androidi.html
Tutorial index: http://emrahkocaman.blogspot.com/2012/04/android-tutorials.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder